تور اروپاتور اروپا10102222334455667788991111دور دنیادور دنیا

گروه تورهای نوین برگزار کننده تورهای خارجی و داخلی در 30 استان کشور

 اولین کاشی ماندگار ایران روی خانه ایران درودی نصب شد. بازگشت

اولین کاشی ماندگار ایران روی خانه ایران درودی نصب شد..

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، ثبت محل زندگی مشاهیر معاصر فرهنگی، هنری، علمی و دینی با عنوان طرح «کاشی ماندگار» از امروز با نصب اولین کاشی توسط نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روی دیوار خانه چهره ماندگار نقاشی کشور، ایران درودی آغاز شد. 
ایران دَرّودی (متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد) نقاش برجسته ایرانی است. او همچنین کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است.
آندره مالرو، ژان کوکتو،فرانک الگار، و برخی چهره های مطرح ایران و جهان به ستایش هنر ایران درودی پرداخته اند. 

** عاشق مردم سرزمینم هستم
درودی در این ضیافت که در منزل وی برگزار شد درباره وضعیت فعلی خودش گفت: برای نام ایران سختی زیادی کشیده ام و از وقتی به ایران برگشته ام امکان راه رفتن زیاد ندارم؛ در منزل هستم و جای شلوغ کمتر می روم.
وی افزود:معتقدم یک گروه استثنایی اکنون در میراث فرهنگی جمع شده اند که شایسته ترین آنها محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها است که هم عملکرد خوبی و هم نگرش خوبی دارد.

** موزه من مرکز تبادل فرهنگ هنرمندان ایران و خارج باشد
این منتقد هنری گفت: برای ایجاد موزه کارهای من، ابتدا کوشک احمدشاهی سعدآباد را به من پیشنهاد دادند اما گفتم آنجا گنجایش تابلوهای من را ندارد و جوابگوی من نبست چون می خواهم موزه من یک مرکز تبادل فرهنگی فعال بین هنرمندان ایران و خارج باشد.
وی ادامه داد: سرانجام شهرداری تهران در یوسف آباد یک جای مستقل را که ورودی آن باغ زیبایی است را برای ایجاد ساختمان موزه به من اهدا کرد و امسال طی مراسمی در 11 شهریور که مصادف با هشتاد سالگی من بود، کلنگ موزه زده شد و به ارزویم رسیدم که در حیاتم، موزه ام ایجاد می شود.
درودی تاکید کرد: بخت بزرگی است که جهانگهیر درویش یکی از مفاخر هنر معماری ایران که بزرگ ترین جوایز معماری دنیا را برده است و معمار ورزشگاه تختی و ساختمان های صداوسیما نیز بوده است بنا شد تا موزه مرا بسازد.
این کارگردان مستندساز تصریح کرد:دوست دارم در آینده، خانه من نیز موزه شود چون جایی است که من در آن نقاشی کرده ام و جای حای این خانه و تمام اشیای آن با سلیقه من تهیه و چیده شده و یادگار من است. 
درودی ادامه داد: زنان ایران باید خوشحال باشند که یک زن ایرانی با نام «ایران» اولین موزه شخصی زنان ایرانی را با 200 تابلو افتتاح می کند. 
وی افزود: من خوشبخت ترین زن زمین هستم؛ حرفه ام را دوست دارم و به یاد دارم یک اندیشمند جهانی به من گفت شما مادر بشریت هستید. 
نقاش برجسته معاصر خاطرنشان کرد: برای تامین هزینه های ساختمان موزه، خانه مسکونی ام را در فرانسه فروختم.

** اینستاگرامم را بستم چون آنجا فارسی غلط می نوشتند
درودی عنوان کرد: کتاب «در فاصله دو نقطه» زندگینامه من نیست بلکه زندگی من است؛ و امروز مهم است که انسانی مثل من ببیند که در دوران حیاتش چقدر دوستش دارند.
وی تاکید کرد: من اینستاگرامم را بستم چون می دیدم جوان ها آنجا فارسی را غلط می نوشتند. استدعا می کنم فارسی را درست حرف بزنید و درست بنویسید؛ این احترام به هویت خود ما است.
نقاش شهیر کشور ادامه داد: در 9 سالگی وقتی سر قبر فردوسی رفتم پدرم که ایران دوست حقیقی بود به من گفت:« با احترام راه برو اینجا جای مقدسی است ». آنجا بود که تصمیم گرفتم یک روز در حد انگشت کوچک فردوسی باشم. 
وی افزود: ما بدون زبان فارسی چیزی برای اثبات مان نداریم . اگر فردوسی نبود امروز ما به چه زبانی صحبت می کردیم؟ زبانی که همه فرهنگ ها و زبان های مهاجم را در خود حذف کرده است. 
کارگردان فیلم مستند «بی‌ینال ونیز» گفت: من زمانی که در تلویزیون ملی سابق ایران کار می کردم مامور فارسی کردن گوینده های تلویزیون بودم؛ 62 سال در فرانسه زندگی کردم اما امکان ندارد از من یک کلمه فرانسوی بشنوید.استدعا می کنم فارسی را محاوره ای ننویسید.

** بشریت، تمدن را به ایران بدهکار است
درودی اظهار کرد:80 فیلم ماندنی از سال 46 تا 52 به عنوان کارگردان در تلویزیون ملی سابق ساختم که زندگی هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی بود و اکنون آرشیو صداوسیما به خود من اجازه دسترسی به آنها را نمی دهد.
وی ادامه داد: ایران را دوست بداریم با اینکه قیمتش را گران می پردازیم. در سن 80 سالگی ایران را پیش و بیش از خانواده ام دوست دارم. آرزوی من این است که خداوند ایمان من را به خود بیشتر کند و ایمانم به ایرانم را .
درودی خاطرنشان کرد: یک پیام شخصی برای بانوان ایران دارم استقلال مالی تان دست خودتان باشد. اگر می خواهید بزرگ باشید و بزرگی کنید از نظر مالی به کسی وابسته نباشید.من از 17 سالگی استقلال مالی داشتم و تا همین امروز کار کردم. 
وی ادامه داد: حرفه نقاشی نسبتا ناشناخته است و اولین نقد نقاشی را من در ایران نوشتم و اولین نمایشگاه نقاشی را من در سال 1339 ایران برگزار کردم که سفرای کشورهای خارجی را دعوت کردم و برای پذیرایی درمانده بودم .متن کارت دعوت را نادر نادرپور نوشت بی آنکه من او را بشناسم. 
چهره ماندگار هنر معاصر گفت: ملت ما ملت ساکتی است؛ خیلی چیزها را به زبان نمی آورند اما جایی که لازم است دخالت می کنند. 
وی افزود: در سال 1968 من به عنوان یکی از چهار نقاش برتر دنیا معرفی شدم و نقاشی«نفت» من در مجلات معتبر دنیا مثل تایمز، نیوزویک و لایف منتشر شد. آن زمان این اثر را به شرکت «آی تی تی» به قمیت 1000 دلار فروختم تنها به این شرط که وقتی عکس این تابلو در این مجلات معتبرجهانی منتشر شد، در کنارش بنویسند «بشریت تمدن را به ایران بدهکار است. ما تمدن را به دنیا بردیم و امروز نفت ما دنیا را سیراب می کند» از آن روز 47 سال می گذرد و هیچ تابلوی دیگری را نفروختم چون تمام آثارم را فقط برای ایران نگه داشته ام.

*** 50 کاشی ماندگار تا خرداد برای 50 چهره مانای تهران
مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت:خانه خانم درودی اولین خانه ای است که طرح کاشی ماندگار برای آن انجام می شود.این طرح را مطابق کنوانسیون 2003 پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس در قالب معرفی گنجینه زنده بشری طراحی کردیم.
فرهاد نظری افزود: ما به نتیجه رسیدیم برای کسانی که هویت شهر و کشور هستنداین کار را انجام دهیم و در یک کاشی با زمینه لاجوردی،نام، عنوان و سال سکونتشان را روی دیوار نصب کنیم تا ارزش های آنها برای شهروندانبیشتر آشکار شود. اینها چراغ های روشن هستند که کل شهر را روشن می کنند.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: این طرح، گستره وسیعی دارد و هنرمندان معاصر تاثیرگذار بر فرهنگ مملکت را شامل می شود.
.پوریا سوری افزود: در تهران 50 شخصیت شناسایی شده اند که تا خرداد 50 کاشی بر خانه انها نصب می شود و در هر استان نیز بین 5 تا 10 اسم برای این طرح بدیع به ما ارایه شده است.

تاریخ خبر:  1396/02/27
جمعه 7 اردیبهشت 1403
ورود آژانس‏های همکار
رمز خود را فراموش كرده‌ام
http://www.irantouronline.ir/registration.aspx
http://www.subscribepage.com/u6d8y8

تمامی کالا و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.